fbpx

Hoe een virus van een iPhone of iPad te verwijderen?

Hoe een virus van een iPhone of iPad te verwijderen

iOS-malware is zeldzaam maar niet onbestaand. Ga als volgt te werk om een ​​iPhone of iPad op virussen te controleren en verwijder vervolgens de gevonden virussen.

Krijgt iPhones virussen? Ja, dat doen ze – maar het is heel zeldzaam. In plaats van een virus, is de kans groter dat u een advertentie ziet die niet correct is in een app die u regelmatig gebruikt, waardoor gedrag wordt getriggerd dat u moet overtuigen dat iOS is geïnfecteerd en dat u een app moet downloaden om deze te repareren of om te leiden naar een dodgy webpagina of een dodgy app in de App Store.

Als u er echter van overtuigd bent dat uw iPhone of iPad een virus, worm of andere vorm van malware bevat, lees dan verder om erachter te komen hoe u deze kunt verwijderen en hoe u deze problemen kunt voorkomen.

Hoe u erachter kunt komen of uw iPhone een virus heeft

Technisch gezien is een virus een stukje code dat zichzelf in een ander programma invoegt, terwijl een worm een op zichzelf staand programma is; beide proberen zichzelf te verspreiden door berichtentoepassingen te kapen of via social engineering.

Het iOS-platform heeft een aantal aanvallen meegemaakt die voldoen aan de eerste definitie, toen aanvallers kwaadaardige code in fatsoenlijke apps hebben gestopt of de ontwikkelaarstool hebben gekaapt waarmee ze zijn gemaakt. En hoewel gecompromitteerde apps moeten worden betrapt in de goedkeuringsfase van de App Store, kunnen degenen die hun apparaten hebben gejailbreakt apps installeren van andere bronnen en onbedoeld iets gevaarlijks installeren.

In beide gevallen moet de geïsoleerde sandbox-aard van iOS voorkomen dat de malware-aanval toegang krijgt tot andere applicaties (om zichzelf te verspreiden) of tot het onderliggende besturingssysteem.

Wat veroorzaakt het probleem?

De belangrijkste vragen bij het proberen uit te werken wat er is gebeurd met uw defecte iPhone of iPad zijn deze:

Heb je je apparaat gejailbreakt? En zo ja, hebt u een applicatie uit een niet-officiële bron geïnstalleerd waarvan de authenticiteit twijfelachtig is? Als het antwoord op beide ‘ja’ is, hebt u misschien een kwaadaardig softwarepakket op uw apparaat en moet u proberen de boosdoener te isoleren en de installatie ongedaan te maken.

Komt het onverwachte gedrag tot uiting wanneer u alleen bepaalde apps gebruikt? Als dat het geval is, en vooral als het maar één app is, kijk je waarschijnlijk naar een app-specifiek probleem, en we zullen dit in een oogwenk afhandelen. Veelvoorkomend gedrag van apps die zijn gehackt, omvat het omleiden naar een onbekende webpagina in Safari en het openen van de App Store zonder toestemming.

U kunt ook de route van het probleem vinden met behulp van een speciale antivirus-app voor iOS, zoals Bitdefender Mobile Security. Dit beschermt u vervolgens tegen toekomstige beveiligingsrisico’s, en voegt webbeveiligin en, een VPN tool toe.

Als het probleem blijft optreden, ongeacht welke apps zijn geopend, is de kans groot dat uw apparaat zich misdraagt vanwege een hardwareprobleem of vanwege een iOS-wijziging waaraan u nog niet bent gewend, of omdat u een app instelling heeft gewijzigd, misschien onbedoeld. Het is uiterst onwaarschijnlijk dat malware tot in het hart van het besturingssysteem is doorgedrongen en problemen in het hele systeem veroorzaakt. U kan ook altijd langskomen in onze winkel voor een oplossing.

Is een gehackte app het probleem aan het veroorzaken?

In plaats van een virus dat van invloed is op iOS zelf, is het mogelijk dat je gewoon een probleemapp hebt.

Dit betekent niet noodzakelijk dat de app slecht is of dat de ontwikkelaars een fout hebben gemaakt; omgekeerd betekent het feit dat een app legitiem is of is gemaakt door een gerenommeerd bedrijf, nog niet dat deze niet kan worden gekaapt door malware of hackers.

Omdat hackers niet zelf in iOS kunnen inbreken, is een van hun meest voorkomende strategieën het kraken van een ontwikkelkit, die op zijn beurt kan worden gebruikt door goedbedoelende en onbewuste app-ontwikkelaars. De oplichters krijgen dus de mogelijkheid om u om te leiden naar een dodgy website wanneer u de app gebruikt die de gecompromitteerde ontwikkelaarstool gebruikt.

Het is meestal duidelijk wanneer een bepaalde gecompromitteerde app het probleem veroorzaakt, omdat je alleen problemen hebt bij het gebruik ervan. Het gebruikelijke weggeef-teken is dat, wanneer u die app open hebt, u periodiek naar een webpagina of naar de App Store wordt doorgestuurd zonder uw toestemming.

Als u denkt dat een app het probleem is, moet u eerst kijken of er een bijgewerkte versie van de app beschikbaar is, omdat het probleem mogelijk is opgemerkt door de ontwikkelaars en reeds is verholpen. Controleer ook de website van de app (indien aanwezig) en / of de Twitter-feed van de ontwikkelaar (als die er is) om te zien of het probleem op die plaatsen is gemeld of besproken. Als de ontwikkelaars bereikbaar zijn, moet u het probleem aan hen melden; ze kunnen misschien een oplossing bieden, maar zelfs als ze dat niet kunnen, zullen ze eerder een oplossing vinden als ze op de hoogte zijn van het probleem.

Ervan uitgaande dat het bijwerken van de app het probleem niet opgelost heeft, verwijder het dan en probeer het een tijdje zonder deze app. Als het probleem verdwijnt, heb je je boosdoener gevonden en is het tijd om te beslissen of je het op lange termijn zonder de app kunt doen. Zelfs als je besluit om het te behouden, onthoud dan dat je van tijd tot tijd contact kunt opnemen met de ontwikkelaars om te zien of er een bevredigende update is uitgekomen.

Geschiedenis en websitegegevens wissen

Hier is een snelle tip die problemen met de doorverwijzing van webpagina’s kan oplossen. Ga naar Instellingen> Safari> Geschiedenis wissen en Website-gegevens, tik op Geschiedenis en gegevens wissen om te bevestigen.

Uitschakelen en opnieuw opstarten

Houd de aan / uit-knop ingedrukt totdat het scherm verandert en de schuif voor het uitschakelen van de dia verschijnt. (Dit duurt ongeveer vier tot vijf seconden.) Schuif vervolgens de schuifregelaar zodat de telefoon wordt uitgeschakeld. Het scherm wordt zwart. (Op een iPhone uit de X-serie moet u tegelijkertijd de aan / uit-knop en de knop Volume omlaag ingedrukt houden.)

Als u de telefoon opnieuw wilt opstarten, houdt u de aan / uit-knop opnieuw ingedrukt. Deze keer zou het ongeveer 10 seconden duren. Het Apple-logo verschijnt; op dit punt kun je de aan / uitknop loslaten. Wacht tot het invoerscherm met de toegangscode verschijnt (u moet een wachtwoord invoeren in plaats van Touch ID te gebruiken wanneer u de telefoon de eerste keer ontgrendelt nadat u de telefoon hebt opgestart) en ontgrendel vervolgens de telefoon.

Heeft dit het probleem opgelost? Zo niet, dan moet u mogelijk drastischer maatregelen nemen.

Herstel je iPhone vanaf een back-up

We vertrouwen erop dat u regelmatig een back-up van uw iPhone maakt. Als dit het geval is, is het eenvoudig om je iPhone te herstellen vanaf de meest recente back-up en te kijken of dit het probleem oplost.

Als dit mislukt, hebt u wellicht een back-up gemaakt van de inhoud van uw iPhone, inclusief de malware van een ander probleem, dus herstel vanaf de een na laatste back-up, daarna de vorige enzovoort enzovoort. Hopelijk vindt u een back-up die van vóór het probleem dateert en kunt u vanaf daar verder gaan.

Herstel je iPhone als een nieuw apparaat

Als geen enkele van uw back-ups malware-vrij zijn, of de enige back-ups die vrij zijn van malware om een andere reden onbruikbaar zijn, dan is het misschien beter om helemaal vanaf nul te beginnen.

Veeg je iPhone door naar Instellingen> Algemeen> Reset> Wis alle inhoud en instellingen, voer je toegangscode in en bevestig het proces. Wacht tot het wissen is voltooid en stel de iPhone vervolgens in als een nieuw apparaat.

Zodra je de installatie hebt voltooid, moet je de apps opnieuw installeren die je wilt gebruiken (hoewel je moet onthouden dat als een app het probleem lijkt te veroorzaken, je het probleem hebt gevonden en deze app dus niet langer kan gebruiken tot bekend is dat het probleem zich heeft opgelost. Het is lastig, maar hopelijk hoef je dit maar één keer te doen.

Hoe u uw iPhone in de toekomst kunt beschermen tegen malware

Update iOS regelmatig. We raden u aan niet te jailbreaken, en als u dat doet, moet u extra voorzichtig zijn met de software die u installeert en de bronnen waaruit u het downloadt. En wees voorzichtig met ‘social engineering’-aanvallen – open geen links als je niet zeker weet waar ze vandaan komen.

Bescherm jezelf en uw data optimaal met een antivirus voor uw iPhone. Als je al antivirus voor je Mac hebt, is de kans groot dat er een iPhone-app in je abonnement staat. Wij adviseren Bitdefender Mobile voor IOS.

Contact opnemen met Kundig

Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met onze klantendienst. Onze technische helpen jou graag verder met dit probleem op te lossen.

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand