fbpx

Wie is BBK ?

De smartphone heeft tegenwoordig een aantal grote spelers, buiten de bekende merken van Apple en Samsung. Huawei heeft geprobeerd zichzelf te cementeren als het op één na grootste merk, met succesvolle pushes in Aziatische en Europese markten. Maar haar positie is in gevaar gebracht vanwege het verbod van Huawei op Amerikaanse markten en technologie. In plaats daarvan komt de best gepositioneerde mededinger van de minder bekende BBK Electronics.

Wie is BBK, 's werelds tweede grootste telefoonfabrikant?

BBK is een Chinees multinationaal bedrijf. Het bezit een aantal populaire merken op verschillende markten voor consumentenelektronica, waaronder hoofdtelefoons, Blu-ray-spelers en smartphones. Het houdt ook toezicht op een aantal grote smartphonemerken, waaronder één favoriet bij de fan – Oppo, Vivo, Realme en OnePlus.

BBK in enkele cijfers:

BBK Electronics is sinds de jaren 1990 actief in verschillende delen van de Chinese elektronica-industrie. Duan Yongping, een teruggetrokken miljardair, leidde het bedrijf. Nadat hij met succes meer dan 1 miljard Yuan had gegenereerd uit de “Subor” -gameconsole, een concurrent van het Nintendo Entertainment System, verliet Duan zijn positie in een Chinese fabriek in 1995. Daarna begon hij het bedrijf Bubugao, dat uiteindelijk BBK zou worden. Het bedrijf bezit nu fabrieken verspreid over 10 hectare grond en meer dan 17.000 werknemers.

BBK Electronics begon met de productie van een reeks cd-, mp3- en dvd-spelers, samen met andere huishoudelijke apparaten. Deze verschenen onder verschillende wereldwijde merken. In 2004 richtte Duan Oppo op met CEO Tony Chen. Oppo bouwde voort op de ervaring van Duan op de videomarkt door dvd- en Blu-ray-spelers te verkopen voordat hij de smartphonemarkt betrad.

Maak kennis met de BBK-merken

Vivo was de eerste grote dochteronderneming van BBK. Opgericht door Duan en Vivo CEO Shen Wei in 2009. De eerste Vivo-smartphones verschenen in 2011 met een focus op ultraslanke vormfactoren, terwijl ze gebruik maakten van steunbetuigingen van beroemdheden om te profiteren van de smartphoneboom. De kernactiviteit van Vivo is mid-rangers boordevol functies, maar heeft de afgelopen jaren de krantenkoppen gehaald met zijn experimentele Apex-concepttelefoons en de Nex-serie.

Realme is een soortgelijke, maar veel nieuwere spin-off van Oppo. Het werd opgericht door Sky Li (geboren Bingzhong Li), voorheen vice-president van Oppo Electronics, op 4 mei 2018. Het merk verscheen oorspronkelijk in China als Oppo Real in 2010 voordat het een nieuwe naam kreeg en een reeks nieuwe markten betrad, waaronder Europa en India, in 2018 en 2019. De telefoons van Realme combineren geavanceerde technologie met betaalbare prijskaartjes. Het heeft zelfs onze Best of Android 2019-prijs gewonnen.

Tweede of derde plaats, afhankelijk van wie je het vraagt

Als het gaat om smartphones, is BBK Electronics een groot probleem, hoewel de meeste consumenten er nog nooit van hebben gehoord. Oppo en Vivo zijn al lang belangrijke spelers, niet alleen op de Chinese smartphonemarkt, maar ook internationaal. OnePlus en Realme voegen snel extra markten en verkopen toe bovenop het Chinese bolwerk van het bedrijf.

In China zijn Oppo en Vivo erin geslaagd de groei van de ooit ogenschijnlijk onoverwinnelijke Xiaomi te overtreffen door een netwerk van lokale winkels op te bouwen, terwijl zijn concurrent zich concentreerde op zijn online inspanningen. Apple en Samsung hebben moeite om gelijke tred te houden met het kostenconcurrerende karakter van de Chinese mobiele merken, inclusief die in het BBK-netwerk.

Even vooruitkijken

BBK Electronics is niet tevreden met slechts een sterke voorsprong in China. Het bedrijf vecht met Xiaomi om de toppositie in India, dat nog steeds een belangrijke groeimarkt is. Ondertussen verruimen Realme en OnePlus de horizon van het bedrijf buiten Azië. BBK lanceerde enkele jaren geleden ook een ander merk met de naam ikoo. Dit submerk voor smartphones maakt gebruik van ervaring in educatief elektronisch speelgoed voor kinderen om ’s werelds eerste educatieve handset te maken.

Door zich over meerdere merken te verspreiden, is BBK erin geslaagd zijn producten aan te passen aan verschillende marktsegmenten. De strategie heeft duidelijk zijn vruchten afgeworpen in China en groeit snel in heel India en nu ook in delen van Europa. Het bedrijf is immers moeilijk te negeren wanneer dochterondernemingen apparaten zoals de OnePlus 7T en Realme X2 Pro pompen.

Contact opnemen met Kundig

Hulp nodig? Neem vrijblijvend contact op met onze klantendienst. Onze technische medewerkers helpen jou graag verder met dit probleem op te lossen.

Geef een reactie

Sluit Menu
×
×

Winkelmand